Pociąg do historii - portal historyczny miasta Marki

facebook.com instagram.com twitter.com youtube.com

Zabudowania fabryczne Briggs and Posselt

metryczka wpisu
fb.com:
opub.:2016-04-01, 08:00
data powiązana:1883-??-??
tagi:Miejsca Pamięci Narodowej | Zabudowania fabryczne Briggs and Posselt

W roku 1883 tereny należące do spółki udziałowej pod nazwą Folwarki z cegielnia wójtostwa Marki przeszły na własność przemysłowców angielskich. Pojawili się oni w Królestwie Polskim z zamiarem uruchomienia na tym terenie filii, aby w ten sposób przeskoczyć barierę celną, narzuconą przez Rosję, broniącą się w ten sposób przed obcą konkurencją. Królestwo Polskie stało się bardzo atrakcyjnym miejscem dla działalności rolniczych przedsiębiorstw europejskich. Decyzja o przejęciu przez spółkę Briggs and Posselt właśnie terenów mającej ulec likwidacji spółki mareckiej była także ściśle związana z lokalizacją, zapewniającą dogodne warunki transportu wyprodukowanych dóbr oraz z osobą jednego z członków zarządu Folwarku - Edwardem Lilpopem.

Ten znany warszawski architekt stworzył projekt zabudowań fabrycznych. Wkrótce zabudowania były gotowe. Nad całością górował prawie 50-metrowej wysokości komin, który zachował się do dziś, podobnie jak kamienice, w których mieszkali zwabieni dobrymi płacami robotnicy. W mareckiej fabryce uruchomiono po raz pierwszy w Królestwie Polskim produkcję wełnianej przędzy czesankowej, dla której surowiec sprowadzano z Australii, Argentyny i płd. Rosji. Materiały niezbędne do produkcji dowoziła do zakładów kolejka marecka łącząca Warszawę z Drewnicą, Ząbkami, Markami i Pustelnikiem, gdzie funkcjonowały liczne cegielnie.

Deklaracja Dostępności

ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Marki, Warszawa