Pociąg do historii - portal historyczny miasta Marki

facebook.com instagram.com twitter.com youtube.com

Kolejka Marecka. 1898. Warunki eksploatacji

metryczka wpisu
fb.com:
opub.:2019-09-16, 18:00
data powiązana:1898-12-03
tagi:Pod zaborami
Wycinki prasowe-Marki
Kolejka Marecka

W marcu 1896 roku spółka, którą tworzyli: inż. Adam Dzierżanowski, kupiec Manas Ryba i magister Julian Różycki, uzyskała zgodę na budowę kolejki konnej z Warszawy do Marek. Jednocześnie z układaniem torów czyniono starania o zgodę na przedłużenie linii do Radzymina i wprowadzenie lokomotyw parowych zamiast napędu konnego.
Zgoda taka została udzielona 3 grudnia 1898 roku. W decyzji okrreślono warunki eksploatacji Mareckiej kolejki dojazdowej oraz budowy przedłużenia lini do Radzymina i jej eksploatacji

Koleje żelazne i komunikacje
Komitet ministrów zatwierdził warunki eksploatacji kolei wązkotorowej markowskiej. Jako koncesjonariusze tej kloei, zostali zatwierdzeni: obywatel Adam Dzierżanowski, magister farmacji Julian Różycki i kupiec M. Ryba. Jednocześnie pozwolono przedłużyć tor kolejowy od Pustelnika do Radzymina. Na utrzymanie inspekcji i organów policyjno-żandarmskich właściciele obowiązani są płacić do czasu ukończenia budowy całej lini po rb. 3000 rocznie, po ukończeniu zaś drogi opłata na ten cel pobierana będzie w stosunku pół proc. od dochodu brutto.
Na posady mające styczność z publicznością, winny być naznaczane osoby, władające płynnie językiem rosyjskim.
Kolej markowska obowiazana jest przewozić bezpłatnie pocztę i urzedników pocztowych.
Wagony mieć bedzie tylko II i III klasy. Cena biletów pasazerskich oznaczona została w stosunku 2 kop. od wiorsty w wagonie kl. III i 4 kop. w kl. II od osób dorosłych, po zaś 1 i 2 kop. od dzieci i uczącej się młodzieży.
Za przewóz towarów pociągami osobowemi zatwierdzono opłatę w stosunku 1 kop. od puda i wiorsty, w pociągach zaś towarowych po pół kop.
Koncesja wydana została na lat 60. Prawo wykupu kolei przez rząd może nastąpić po latach 20. Cena wykupu oznaczona została na 1/3 część dochodu przeciętnego brutto za ostatnie trzy lata eksploatacji, skapitalizowanegona 5 proc. Po 60-iu latach kolei przechodzi na własność rządu.

Antoni Widomski

Głos. R. 14, 1899 nr 21, 15 maj 1899
Полное собрание законов Российской Империи. Собрание Третье. Том XVIII. Отделение 1. 1898 г., str. 1017, poz. 16157

Deklaracja Dostępności

BYCHOWSKI - projektowanie stron internetowych - Marki, Warszawa