Pociąg do historii - portal historyczny miasta Marki

facebook.com instagram.com twitter.com youtube.com

Marecka Kolejka Dojazdowa - Struga - Zagroby - 1912

metryczka wpisu
fb.com:
opub.:2018-10-23, 10:52
tagi:Pod zaborami
Dokumenty
Kolejka Marecka

W dniu 24 sierpnia 1912 roku Imperator Mikołaj II zatwierdził na wniosek Ministra Kolei i Ministra Finansów zgodę na budowę lini Struga-Zagroby przez Towarzystwo budowy i eksploatacji kolejek dojazdowych w Nadwiślańskim Kraju.
Długość lini wynosić miała 16 wiorst, rozstaw szyn 0,8 metra.
Towarzystwo zobowiazane zostało do udostępnienia bezpłatnie pomieszczenia dla żandarmów zarządu kolejowego oraz dla pocztowych urzędników. Termin wykupu Mareckiej Kolejki Dojazdowej przesunięto do 3 grudnia 1933 roku.
Koszt kosztorysowy budowy lini okreslono na 255 tysięcy rubli. Warunkiem przystapinia do budowy lini było: przedstawić do zatwierdzenia przez ministerstwo kolei kosztorys, warunki techniczne, projekt wykonawczy.
Ministrowi finansów należało przedstawić dokumenty świadczące o zebraniu trzech czwartych kapitału na budowę i zabezpieczeniu pozostałej części potrzebnego kapitału.
O dniu przystapienia do robót przy budowie linii musi byc powiadomione ministerstwo kolei.
Budowa lini musi być zakoczona w ciągu dwóch lat.
Towarzystwo miało obowiązek zbudować linie telegraficzne i telefoniczne. Na słupach tych linii mogły być podwieszone przewody linii rządowych. Towarzystwo obowiązane było udostępnić bezpłatnie pomieszczenia dla rządowego telegrafu lub telefonu. Utrzymanie przewodów i ich naprawa wykonywana miała być na koszt skarbu państwa.
Na Towarzystwao nałożono obowiązkowe następujace opłaty: pokrycie kosztów utrzymania policyjno-żandarmskiego zarządu lini, 1/2 procenta przychodu brutto na na pokrycie kosztów państwowej inspekcji. Poza tym, w czasie eksploatacji lini, Towarzystwo zobowiązane było wpłacać po 5 rubli z każdej wiorsty na utrzymanie szkół kolejowych i po 2 ruble na utrzymanie domu dla inwalidów kolejowych. Sumy te zaliczano do kosztów eksploatacji lini.
Na czas budowy lini Struga-Zagroby Towarzystwo zobowiązane było prowadzić odrębną księgowośc dla tej lini. Po otwarciu lini prowadzona miała być jedna wspólna księgowość dla Mareckiej Linii Dojazdowej.
Zatrudnieni pracownicy którzy mieli bezpośredni kontakt z klientami powinni swobodnie władać językiem rosyjskim.
Kolejne paragrafy reguluja bardzo dokładnie wszystkie aspekty budowy lini oraz sprawy finansowe.
Od dnia 3 grudnia 1933 roku rząd miał prawo w dowolnym czasie wykupić linię Struga-Zagroby i całą Marecką Kolekę Dojazdową. Sposó wyliczenia ceny wykupu został precyzyjnie określony.

Antoni Widomski

Źródło:
Полное собрание законов Российской Империи. Собрание Третье. Том XXXI. Отделение 1. 1912 г.
(Połnoje sobranije zakonow Rosijskoj Imperii. Sobranije trietje. Tom XXXI. Otdelenije 1. 1912 g.)

Deklaracja Dostępności

BYCHOWSKI - projektowanie stron internetowych - Marki, Warszawa